Bu rehber Kadi Has Üniversitesi Akademisyenlerine ders izlencelerini hazırlamak konusunda yardımcı olmak amacıyla hazırlanmıştır. Akademisyenlerimizin buradaki bilgiler ışığında Syllabuslarını eksiksiz tamamlamaları ve MYKHAS sistemine eklemeleri beklenmektedir. Bu format Ağustos-Eylül ayları döneminde tüm Kadir Has Üniversitesi akademisyenlerinin görüşler alınarak hazırlanmıştır. Alanların içine eklemeniz gereken bilgiler ve size yardımcı olması için örnek metinler hazırlanmıştır. Dersinizde kendi kurallarınıza ve önerilerimize göre eklemeler ve değişiklikler yapabilirsiniz.  Bununla birlikte tüm alanlarla ilgili öğrencilere bilgi vermeniz gerekmektedir.

İzlence Şablonu Türkçe

İzlence Şablonu İngilizce

 

Eğitmen Adı:[Adınız Soyadınız]

Ofis Yeri:[Ofis Konumunuz]

Ofis Saatleri:[Görüşmek İsteyenler için Belirlenen Saatler]

Telefon:+90(212) 533 65 32 – dahili [Dahili Numaranız]

E-posta Adresi:[E-posta Adresiniz]

Bu bölüm, ders içeriğinin ve öneminin kısa bir özetini sunmalıdır. Bunu, dersiniz için bir “asansör konuşması” gibi düşünün.

Etkili bir genel bakış yazmak için lütfen aşağıdakileri göz önünde bulundurun:

  • Ders bir veya iki cümlede ne hakkında? Dersin ana temasına veya ele aldığı kilit bir soruya odaklanın.

  • Bu dersin daha geniş alana veya bir öğrencinin gelecekteki kariyerine olan ilgisi nedir? Bu konuların neden önemli olduğunu ve gerçek dünya uygulamalarıyla bağlantısını kısaca açıklayın.

  • Bu ders müfredata nasıl uyum sağlıyor? Bir ana dal için temel bir ders mi, bir seçmeli ders mi yoksa daha ileri düzey konular için bir ön koşul mu olduğunu belirtin.

  • Öğrenciler bu derste ne deneyimleyecek (örneğin, öğretim yöntemleri, değerlendirmeler vb.)? Öğretim stilinden (örn., dersler, grup çalışmaları, tartışmalar) ve değerlendirme türlerinden (örn., sınavlar, projeler, makaleler) kısaca bahsedin.

Örnek:

“Bu ders, [Ders Adı]’nın temel ilkelerine kapsamlı bir giriş sunar. [Örn., ‘iletişim teorileri, dijital medya eğilimleri ve izleyici analizi’ gibi 2-3 kilit konuyu belirtin] ve bunların çağdaş toplumdaki uygulamalarını keşfedeceğiz. [Bölüm Adı] müfredatının bir çekirdek dersi olarak, bu ders öğrencilere ileri düzeyde çalışma ve [ilgili alan] alanında bir kariyer için gerekli olan temel bilgileri ve analitik becerileri sağlayacaktır.”

Not: Bu içeriği dersinizin Bologna sayfasından da yararlanarak hazırlayabilirsiniz.

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • [Öğrenim Çıktısı 1:] [Ders Konusu]’nun temel kavramlarını ve ana teorilerini tanımlayabilecek.

  • [Öğrenim Çıktısı 2:] Derste öğretilen analitik çerçeveleri ve metodolojileri kullanarak karmaşık sorunları analiz edebilecek.

  • [Öğrenim Çıktısı 3:] Teorik bilgileri, vaka çalışmaları veya pratik alıştırmalar aracılığıyla gerçek dünya problemlerini çözmek için uygulayabilecek.

  • [Öğrenim Çıktısı 4:] [Ders Konusu]’nun etik ve sosyal sonuçlarını küresel bir bağlamda değerlendirebilecek.

  • [Öğrenim Çıktısı 5:] Hem yazılı hem de sözlü sunumlar yoluyla fikirlerini etkili bir şekilde iletebilecek.

Not: Dersiniz için en az 3-5 öğrenim çıktınız olmalıdır. Bu içeriği dersinizin Bologna sayfasından da ekleyebilirsiniz.

Örnek:

“Ders, anlatım ve interaktif tartışmaların bir kombinasyonunu kullanacaktır. Öğrencilerin derse aktif olarak katılmaya hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. Ayrıca, teorik kavramları uygulamak için gerçek dünya vaka çalışmalarını analiz edecek ve uygulamalı projelere katılacağız. Tüm ders materyalleri, ödevler ve duyurular için öğrenme yönetim sistemi kullanılacaktır.”

Bu bölüm, dersiniz için gerekli ve tamamlayıcı materyalleri listelemek içindir. Lütfen tüm zorunlu ve tavsiye edilen kitapların, makalelerin ve diğer kaynakların tam bir listesini sağlayın. Öğrencilerin materyallere kolayca erişebildiğinden emin olmak için lütfen aşağıdakileri aklınızda bulundurun:

  • Kitap Seçimi: Ders kitaplarını seçerken, kolayca bulunabilen güncel baskıları tercih edin. Lütfen tüm bibliyografik bilgilerin (yazar, başlık, yayıncı, yıl) eksiksiz olduğundan ve kitabın Bilgi Merkezi koleksiyonunun bir parçası olduğundan emin olun.

  • Bilgi Merkezi Bildirimi: Ders materyallerinizin listesini ic.reserve@khas.edu.tr adresine göndererek Bilgi Merkezi’ni bilgilendirmelisiniz.

  • Akademik Makaleler: Akademik makaleler kullanıyorsanız, lütfen Bilgi Merkezi’nin abonelikleri aracılığıyla erişilebilen doğrudan erişim bağlantılarını kullanın. Bu, üniversitenin Bilgi Merkezi’nin dijital kaynaklarına yaptığı yatırımların etkili bir şekilde kullanılmasını sağlamaya yardımcı olur. Bilgi Merkezi’nden erişilen kaynakları nası linkleyebileceğiniz ile ilgili olarak https://bilgimerkezi.khas.edu.tr/syllabus-link-hazirlama-rehberi/ sayfasından yararlanabilirsiniz.

  • Daha Fazla Ayrıntı: Ders materyalleri ve koleksiyonları hakkında daha fazla bilgi için lütfen Bilgi Merkezi’nin web sitesini ziyaret edin: https://bilgimerkezi.khas.edu.tr/ders-rezerv-koleksiyonu/

Bu okumamaları ya da izlenecek materyalleri haftalık program halinde vermeniz öğrencilerin dönem boyunca sorumluluklarını takip etmelerine ve derse hazırlıklı gelmelerine yardımcı olur.

Örnek 1 : 

Week 

Date 

Topic 

Requirement, Assignment, 

Assignment due dates /weeks 

1. 

[Date] 

[Topic Title] 

[Author, “Article Title,” Journal/Book, Pages] 

 

Örnek 2 : 

1. Hafta /Tarih

Spencer, B. H., Powell, T. W., Adane, N., Hwang, A., Davie, E., Phoenix, T. M., & Smith, B. D. (2025). Acceptability and Improvement of a Library-Based Substance Use Prevention Intervention. Journal of Community Psychology, 53(6), e70035. https://icproxy.khas.edu.tr/login?url=https://doi.org/10.1002/jcop.70035

Lushington, N., Rudorf, W., Wong, L., & Blake, N. (2018). Libraries : a design manual / Nolan Lushington, Wolfgang Rudorf, Liliane Wong ; contributions by Norma Blake [and eight others]. Birkhauser.
https://icproxy.khas.edu.tr/login?url=https://ebookcentral.proquest.com/lib/kadirhas/detail.action?docID=4508503

Bu bölüm, bir öğrencinin final notunun nasıl hesaplanacağını özetlemektedir. Açık ve adil bir notlandırma politikası sağlamak için lütfen aşağıdakileri göz önünde bulundurun:

  • Her Bir Bileşeni Belirtin: Final notuna katkıda bulunacak tüm bileşenleri listeleyin (örn., katılım, kısa sınavlar, ödevler, vize sınavı, final sınavı, projeler).

  • Yüzdelik Bir Ağırlık Atayın: Her bir bileşene net bir yüzdelik ağırlık atayın. Toplam %100 olmalıdır.

  • Amacını Açıklayın: Her bir değerlendirmenin neyi ölçmeyi hedeflediğini kısaca açıklayın (örn., “Vize Sınavı: Öğrencilerin dersin ilk yarısında işlenen kavramları anlama düzeyini değerlendirmek için”).

Değerlendirme BileşeniAğırlık (%)
Derse Katılım%10
Kısa Sınavlar ve Ödevler%20
Vize Sınavı%30
Final Sınavı%40
Toplam%100

Notlandırma ve Harf Notu Sistemi

Final notunun harf notuna dönüştürülmesi genellikle iki temel yöntemden biriyle yapılır:

  • Mutlak Değerlendirme Sistemi (Mutlak Ölçme): Bu sistemde harf notu, öğrencinin sınav ve ödevlerinden aldığı ham puana göre, önceden belirlenmiş sabit aralıklar kullanılarak atanır. Not aralıkları, öğrenci grubunun başarısından bağımsızdır. Örneğin, 90-100 arası notlar AA, 80-89 arası BA gibi.

     
  • Bağıl Değerlendirme Sistemi (Çan Eğrisi): Bu sistemde ise harf notu, öğrencinin ham puanı ile sınıfın not ortalaması ve notların istatistiksel dağılımı (standart sapma) dikkate alınarak belirlenir. Bu, öğrencinin başarısını sınıfın genel performansına göre değerlendirir. Yüksek not ortalamalı bir sınıfta aynı ham not düşük bir sınıfa göre daha düşük bir harf notuna karşılık gelebilir.

     

Nasıl Belirtmelisiniz?

Dersinizin müfredatına bu konuyu eklerken, notlandırma politikanızı net bir şekilde belirtmeniz önemlidir.

Kullanılacak Yöntemi Açıklayın: Dersinizde hangi yöntemin (mutlak veya bağıl değerlendirme) kullanılacağını net bir dille belirtin. Eğer bağıl değerlendirme kullanıyorsanız, bunun öğrencilerin notları üzerindeki etkisine kısaca değinebilirsiniz.

Devam koşulları, telafi sınavları ve diğer tüm akademik düzenlemeler hakkında tam bir genel bakış için lütfen aşağıdaki bağlantıdaki Kadir Has Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’ne bakınız:

https://my.khas.edu.tr/uploads/files/mevzuat/kadir-has-universitesi-lisans-egitim-ve-ogretim-yonetmeligi1.pdf

Bu bölüm, dersinizin akademik dürüstlük politikasını detaylandırmak içindir. Net beklentiler belirlemek ve öğrencileri akademik suistimalin ciddi sonuçları hakkında bilgilendirmek hayati önem taşır.

Akademik dürüstlük ve intihal hakkında bir ifade eklemeli ve resmi üniversite politikasına aşağıdaki bağlantıdan atıfta bulunmalısınız: https://www.khas.edu.tr/akademik-etik/

Örnek:

“Kadir Has Üniversitesi, en yüksek akademik dürüstlük standartlarını benimsemektedir. Tüm öğrencilerin kendi özgün çalışmalarını üretmeleri ve ödevlerde, makalelerde ve projelerde kullanılan tüm kaynakları uygun şekilde alıntılamaları beklenmektedir. İntihal, kopya çekme ve diğer her türlü akademik sahtekarlık hoşgörülmeyecek ve üniversitenin akademik etik ve öğrenci disiplin yönetmelikleri uyarınca katı disiplin cezalarına tabi tutulacaktır.

Akademik sahtekarlığın ne anlama geldiğine dair ayrıntılı bir açıklama ve üniversitenin resmi politikasını gözden geçirmek için lütfen https://www.khas.edu.tr/akademik-etik/ adresini ziyaret edin.”


Özgünlük Tespiti

Gönderilen tüm çalışmaların özgünlüğünü sağlamak ve akademik dürüstlük kültürünü desteklemek amacıyla, bu dersteki tüm yazılı ödevler bir özgünlük tespit hizmetine yüklenebilir. Bu yazılım, olası intihal vakalarını belirlemek için çalışmanızı geniş bir akademik makale, yayın ve internet kaynağı veri tabanıyla karşılaştırır. Çalışmanızı bu derse göndermeniz, çalışmanızın yalnızca bu amaçla veri tabanına yüklenmesine izin verdiğiniz anlamına gelir.

Öğrenciler, üniversitenin akademik dürüstlük politikalarını anlamaktan ve çalışmalarının kendilerine ait olduğundan emin olmaktan sorumludur. Bu yazılımın kullanımı, özgün akademik çalışmalar üretmenize ve göndermenize yardımcı olmak için bir araçtır.

Kadir Has Üniversitesi, ilke olarak, akademik dürüstlük ilkelerine bağlı kalındığı sürece, ChatGPT gibi Üretken Yapay Zekâ (ÜYZ) araçlarının derslerde yardımcı bir araç olarak kullanılmasına izin verir. Ancak, bu konuda karar verme yetkisi dersin eğitmenine aittir.

ChatGPT gibi ÜYZ araçlarının belirli bir derste kullanılmasına izin verilmeyen durumlarda, bu araçlar kullanılmamalıdır ve kullanılması bir akademik ihlal olarak değerlendirilecektir. ÜYZ kullanımına ne zaman izin verileceği, herhangi bir ödev veya proje verilmeden önce açıkça belirtilecektir.

Kullanıma izin verilen durumlarda, çalışmada ÜYZ araçlarının nasıl kullanıldığı belirtilmeli ve atıflar uygun referans kurallarına uygun olmalıdır. Bu yönergelerin dışında herhangi bir ÜYZ aracı kullanımı akademik bir ihlal olarak kabul edilecektir.

Bu araçlardan elde edilen ve kullanılan bilgilerin taraflı veya yanlış olabileceğini lütfen unutmayın. Kullandığınız bilginin doğruluğunu sağlamak sizin sorumluluğunuzdadır. Birçok ÜYZ aracının, paylaştığınız herhangi bir içeriği kendi sistemlerine dahil edebileceği ve çeşitli şekillerde kullanabileceği konusunda dikkatli olun, bu nedenle telif hakkıyla korunan materyalleri, orijinal çalışmaları veya kişisel bilgileri farkında olmadan paylaşmaktan kaçınmanız önemlidir.

Akademik dürüstlük hakkında herhangi bir sorunuz varsa, lütfen benimle iletişime geçin. Ayrıntılı bilgi için lütfen şu adresi ziyaret edin:

https://www.khas.edu.tr/tr/ureyken-yapay-zeka-genarative-ai-araclarinin-kullanimi-uzerine-etik-kilavuz

Bu bölüm, öğrencilerin iletişimine yönelik beklentileri belirlemek içindir. Açık ve etkili bir politika oluşturmak için aşağıdakileri göz önünde bulundurun:

  • Tercih Ettiğiniz İletişim Yöntemini Belirtin: E-posta yoluyla mı iletişim kurmayı tercih edersiniz, yoksa üniversitenin öğrenme yönetim sistemi (ÖYS) gibi farklı bir platform mu kullanıyorsunuz?

  • Yanıt Süresi: Öğrenciler ne kadar sürede bir yanıt beklemeli? (örneğin, “hafta içi 48 saat içinde”). Gerçekçi bir zaman dilimi belirlemek önemlidir.

  • E-posta İçeriği ve Formatı: Öğrenciler e-postalarına hangi bilgileri eklemelidir? (örneğin, “Lütfen ders kodunu ve açık bir konu başlığı ekleyin. üniversite e-postanızı kullanın”) Bu, soruları hızlı bir şekilde tanımlamanıza ve yanıtlamanıza yardımcı olur.

  • Genel Kısıtlamalar: E-posta yoluyla yanıtlamayacağınız herhangi bir soru veya konu var mı? (örneğin, “Ders izlencesinde zaten yanıtı olan soruları veya notları e-posta üzerinden tartışmayacağım.”) Bu, öğrencileri daha öz yeterli olmaya teşvik eder.

 

Bu bölüm, yukarıdaki bölümlerde ele alınmayan ek bilgiler veya politikalar içindir. Bu alanı şunlar için kullanabilirsiniz:

  • Derse İlişkin Son Notlar: Çevrimiçi derslerde mikrofonları sessize alma veya tartışmalar sırasında el kaldırma gibi derste beklenen davranışlara dair notlar.

  • Önemli Tarihler: Haftalık programa uymayan özel teslim tarihleri, konuk konuşmacı etkinlikleri veya alternatif ders saatleri.

  • Kişisel Bir Mesaj: Öğrencilerinize kısa, hoş geldiniz mesajı ekleyebilirsiniz.


Not: Bu müfredatın değişebileceğini ve değişikliklerin LEARN (öğrenme yönetim sistemi) aracılığıyla sınıfa duyurulacağını belirtmek akıllıca bir fikir olacaktır.